Maandag 28 September tot Vrijdag 2 Oktober - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van emielkoskamp - WaarBenJij.nu Maandag 28 September tot Vrijdag 2 Oktober - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van emielkoskamp - WaarBenJij.nu

Maandag 28 September tot Vrijdag 2 Oktober

Blijf op de hoogte en volg

07 Oktober 2015 | Frankrijk, Bonnebosq

Hier weer een update van mijn blog. Vorige week heb ik veel verschillende dingen gedaan, er is gras in de baal geperst en de rest van de koolzaad is gezaaid.

Maandag 28 september: Vorige week maandag heb ik het gras geschud in de heuvels wat de zondag ervoor gemaaid was. Er waren weer een aantal plekken die stik afliepen dus dat was wel weer een uitdaging. Ik hoefde alleen buitenom te schudden omdat de zon en de wind het gras al genoeg droogde. Toen het schudden af was ben ik een perceel waar Rick koolzaad aan het zaaien was gaan lostrekken op de plekken waar het nog redelijk nat was en de koolzaad er nog in moest. verders heb ik die dag sochtends en avonds gemolken.

Dinsdag 29 september heb ik s'ochtends en s'avonds weer geholpen met melken en de rest van de werkzaamheden daaromheen en andere klusjes gedaan. Daarna zijn Rick en ik het gras gaan harken in de heuvels en een aantal andere percelen een half uur rijden vanaf het bedrijf. S’avonds hebben ze de balen gemaakt.

Woensdag 30 september heb ik sochtends weer gemolken en met de rest van de werkzaamheden geholpen. Verders heb ik die dag verschillende klussen gedaan zoals samen met de kinderen en Rick zakken met appels leeg kiepen in een kieper. De appels worden weggebracht naar een verzamelplek op een bedrijventerrein waar ze later opgehaald zouden worden voor de cider fabriek. S'avonds heb ik samen met Baptist balen gehaald die dinsdag waren geperst.

Donderdag 1 Oktober Was een drukke dag er moesten balen worden gehaald van de percelen in de heuvels. Nadat het melken af was en we hadden ontbeten zijn Baptist en ik met de wagens naar de heuvels gegaan om de balen naar huis te halen. Toen ik 10 balen op de wagen had moesten we naar het volgende perceel, hier konden we alleen komen door met de wagen over een pad die wat schuinafliep en waar we de bult opmoesten te rijden. Toen ik op de helft van het pad was begon de wagen wat naar beneden te glijden en de trekker begon te slippen. Na geprobeerd te hebben vooruit verder te gaan en achteruit terug te gaan konden we geen kant meer op. Baptist heeft toen Rick gebeld die toen is gekomen om ons te helpen. Na van alles te hebben geprobeerd en een gedeelte van de wagen leeg gepakt te hebben zijn we er uiteindelijk in geslaagd om de wagen los te krijgen en kon de wagen toch volgepakt worden. S'middags hebben we de rest van de balen opgehaald. S'avonds heb ik met Rick de koeien gemolken.

Vrijdag 2 Oktober Heb ik s'ochtends weer geholpen met het melken. De rest van de dag heb ik samen met Baptist en Sebastiaan (een Franse boer) balen gehaald. Een gedeelte van de balen zijn naar Sebastiaan gegaan en een gedeelte naar Rick. S'middags heb ik bij Sebastiaan meegegeten op de Franse manier. S'avonds heb ik weer gemolken en geholpen met de bijhorende werkzaamheden.

Deze week ga ik proberen de blog weer helemaal up to date te maken ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Bonnebosq

stage frankrijk bij de familie Van Den Oord

Op 7 september zijn Boris Wikkerink en ik naar Frankrijk (normandie) gereisd om daar stage te gaan lopen op melkveebedrijven. Om 9 uur was ik bij Boris om vanaf daar richting Frankrijk te gaan. Rond 4 uur waren we bij het bedrijf waar Boris stage is gaan lopen. Nadat een kijkje hadden genomen op het bedrijf en wat hadden gedronken. Ben ik alleen verder gereden naar het bedrijf waar ik nu stageloop. Het bedrijf (Le Lieu Thomain) is een bedrijf met 55 melkkoeien, 120 hectare grond in gebruik waarvan een groot gedeelte akkerbouw, stieren voor het vlees en een bed en breakfast. De familie bestaat uit Rick en Yvonne en de 4 kinderen Nino, Yrsa, Lou en Fay. Yvonne en Rick lieten me gisteren donderdag 10 September een fotoboek met de blog van de vorige stagiaire's zien en zelf vond ik het ook een leuk idee om zo de mensen op de hoogte te houden van wat ik hier meemaak;)

Maandag 7 September:
Nadat ik goed aan was gekomen op de boerderij en kennis heb gemaakt met het gezin heeft Yvonne mijn slaapplek en bedrijf laten zien voor de komende 8 weken.
Verders heb ik die dag niet veel gedaan.

Dinsdag 8 September:
S'ochtends heb ik eerst geholpen met melken en de andere werkzaamheden rond het melken. Na het melken hebben we ontbeten. Na het ontbijt ben ik samen met de Franse stagiaire naar een Franse boerderij gegaan waar beton werd gestort voor de kuilplaat. Wel lastig dat communiceren met handen en voeten omdat ik nooit Franse les heb gehad op school. Na een paar uur helpen met beton storten zijn de stagiaire, ik en de medewerkers/hulp op dat bedrijf naar het huis van de boer gegaan om daar te gaan eten. Dat was al een hele belevenis want we zaten 2 uur aan tafel en ze bleven maar met eten komen. Aan het eind van de pauze dacht ik dat ik bijna uit mekaar zou spatten van het eten. Na het eten zijn de Franse stagiaire en ik weer terug gegaan naar het bedrijf waar we de rest van de dag klusjes hebben gedaan en avonds hebben geholpen met melken.

Nou dit was dus dag 1 en 2. Het is nu al kwart over 11 savonds dus komende dagen zal ik een blog maken van de rest van de dagen en vandaag;) Ik heb het hier erg naar mijn zin en het zijn super vriendelijke mensen. Nu eerst maar eens slapen.

Recente Reisverslagen:

27 Oktober 2015

Vrijdag 23 Oktober tm Dinsdag 27 Oktober

22 Oktober 2015

Zaterdag 17 tm Donderdag 22 Oktober.

21 Oktober 2015

maandag 12 Oktober tm Vrijdag 16 Oktober

17 Oktober 2015

weekend 10 en 11 Oktober

13 Oktober 2015

maandag 5 oktober tm 9

Actief sinds 06 Aug. 2013
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 11166

Voorgaande reizen:

31 Juli 2016 - 15 Oktober 2016

NieuwZeeland

07 September 2015 - 31 December 2013

stage frankrijk bij de familie Van Den Oord

Landen bezocht: