Vrijdag 23 Oktober tm Dinsdag 27 Oktober - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van emielkoskamp - WaarBenJij.nu Vrijdag 23 Oktober tm Dinsdag 27 Oktober - Reisverslag uit Bonnebosq, Frankrijk van emielkoskamp - WaarBenJij.nu

Vrijdag 23 Oktober tm Dinsdag 27 Oktober

Blijf op de hoogte en volg

27 Oktober 2015 | Frankrijk, Bonnebosq

Hier weer een bericht vanuit Bonnebosq.

Vrijdag 23 Oktober: S'ochtends heb ik samen met Nino de koeien gemolken en de andere werkzaamheden gedaan. De rest van de dag heb ik verschillende klusjes gedaan. Mijn ouders zouden aan het eind van de middag komen. Om 6 uur werd ik opgebeld door mijn vader dat ze de weg kwijt waren, Ze stonden in Valseme ongeveer 600 meter van het bedrijf. Ze konden de weg niet vinden en nadat ik het een paar keer had uitgelegd ben ik ze tegemoet gereden met de pickup. Toen we op het bedrijf waren hebben ze kennis gemaakt met de familie. ze kwamen midden onder melkenstijd dus Rick en Yvonne gingen na de kennismaking door met het werk. Toen mijn ouders de auto hadden uitgepakt zijn we hier eerst een stuk appelgebak gaan eten. Daarna ben ik met mijn ouders naar pont l eveque gereden waar we bij een restaurant wat gegeten hebben.

Zaterdag 24 Oktober: S'ochtends zijn we om 9 uur opgestaan en hebben we met de familie ontbeten. Na het ontbijt hebben we eerst hier op de boerderij gekeken, daarna zijn we naar Honfleur gereden waar we hebben rond gekeken. Vanuit Honfleur zijn wij naar Trouville gereden waar we wat hebben gegeten en een wandeling hebben gemaakt over het strand. Na de wandeling hebben we koffie gedronken en zijn we weer richting de boerderij gegaan.

Zondag 25 Oktober: S'ochtends hebben we eerst tot 10 uur uitgeslapen. Daarna hebben we met de familie ontbeten. Toen we net klaar waren met ontbijten kwam Boris hier en zijn we richting Villers sur mer gereden, daar was het zodruk dat we geen parkeerplek konden vinden en dus maar zijn doorgereden naar een oorlogsmuseum van het pegasus memorial (een belangrijke brug bij de invasie op D-day) . Bij een naast gelegen dorpje hebben we wat gegeten. Na het eten zijn we naar het strand gegaan om weer even uit te waaien. Na de wandeling op het strand zijn we naar het bedrijf van Jan gereden om Boris daar af te zetten, hier hebben we even gekeken op het bedrijf. Daarna zijn we weer terug gereden naar het bedrijf.

Maandag 26 Oktober: S'ochtends heb ik geholpen met het melken en de werkzaamheden eromheen, daarna heb ik mijn ouders gedag gezegd die weer terug gingen naar Nederland. Na het ontbijt kwam er opeens een bok het erf oplopen, Rick bedenkt zich geen moment en haalt zijn eigen geit die hij wel gedekt wou hebben. Toen rende de bok meteen terug naar het inrit. Ik ben er achteraan gegaan om te proberen de bok in te halen zodat die niet de weg op zou lopen en er geen ongelukken zouden kunnen gebeuren. uiteindelijk hebben we hem niet tepakken gekregen en hebben we er ook niks meer van gehoord. S'ochtends heb ik verschillende klusjes gedaan. Na het middageten hebben we de hokken voor de pinken klaargemaakt. er moesten een groot aantal strobalen verplaatst worden die op de plek stonden waar hekken moesten komen te hangen. Toen de hokken klaar waren hebben we de pinken verdeeld over de hokken. Na de koffie zijn we de koeien gaan melken.

Dinsdag 27 Oktober: Vanochtend heb ik weer met Rick en Yvonne de koeien gemolken en de rest van de werkzaamheden gedaan. Verders heb ik vandaag veel verschillende klusjes gedaan zoals vanmiddag paardenmest (van de hara's afkomstig) verplaatsen zodat er lucht bijkomt en het makkelijker composteert en gecomposteert kan worden door een machine aankomende winter. Na de koffie heb ik de koeien gemolken.

Dit was weer een overzicht van wat ik hier beleefd heb. Ik ben alweer op de helft van de laatste week. Zaterdag ochtend gaat het weer gebeuren, reizen Boris en ik weer terug naar Nederland.


Toch nog even de blog afmaken;)

Woensdag 28 Oktober: S'morgens heb ik geholpen met het melken en de andere werkzaamheden. Na het ontbijt heb ik verschillende klusjes gedaan. S'middags heb ik het verplaatsen van de paardenmest afgemaakt. Ik was om 5uur klaar dus mooi optijd zodat we optijd met het melken konden beginnen.

Donderdag 29 Oktober: Omdat er nog wat spullen van Jan voor zaterdag in Nederland moesten zijn gingen we vrijdag weg zodat we die dan meekonden nemen dus was donderdag mijn laatste stagedag. S'ochtends heb ik geholpen met het melken en de bijbehorende werkzaamheden. Toen we aan het ontbijten waren zagen we opeens de kinderen van de mensen die in de gites zaten geschrokken rennen. Toen werd al snel duidelijk dat de pony losliep. Iedereen kwam naar buiten om de pony te vangen maar hij rende het land op. Na een tijdje zoeken en rondrijden hebben Rick, Yvonne, Nino en Yrsa hem toch nog bij de hara's op het erf kunnen vangen en hebben Nino en Yrsa de pony terug gebracht naar de boerderij. S'middags heb ik samen met Baptist een strohok voor de pinken klaargemaakt zodat ze ook binnen hooi konden vreten. S'avonds heb ik nog even geholpen met melken en ben ik alvast alles in gaan pakken voor de terugreis. Toen ik mijn koffer had gepakt hebben we bij het vuur gezeten waar we samen met de gasten die in de gites zaten mais hebben 'gepoft' en stokbrood hebben gegeten. Daarna heb ik met Rick en Yvonne nog even na gezeten.

Vrijdag 30 Oktober: S'ochtends ben ik om half 7 opgestaan en heb ik ontbeten en een bakje koffie gedronken met Rick en Yvonne. Iets na 7 uur ben ik nadat ik afscheid had genomen van Rick en Yvonne weggereden. Rond half 8 was ik bij Boris, waar we alles hebben ingepakt. Nadat we ook daar afscheid hebben genomen zijn we toch echt richting Nederland gegaan. De terugweg ging goed, we hebben even bij Antwerpen in de file gestaan. De spullen van Jan moesten naar een Melkveehouder bij Moerdijk, hier hebben we een kijkje genomen op de boerderij en een bakje koffie gedronken. Daarna zijn we weer verder gegaan richting de Achterhoek. Toen we bij Boris waren hebben we even koffie gedronken en ben ik richting Ijzerlo gegaan.

Nogmaals bedankt Rick, Yvonne, Nino, Yrsa, Lou en Fay voor de super gezellige en leerzame tijd!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Bonnebosq

stage frankrijk bij de familie Van Den Oord

Op 7 september zijn Boris Wikkerink en ik naar Frankrijk (normandie) gereisd om daar stage te gaan lopen op melkveebedrijven. Om 9 uur was ik bij Boris om vanaf daar richting Frankrijk te gaan. Rond 4 uur waren we bij het bedrijf waar Boris stage is gaan lopen. Nadat een kijkje hadden genomen op het bedrijf en wat hadden gedronken. Ben ik alleen verder gereden naar het bedrijf waar ik nu stageloop. Het bedrijf (Le Lieu Thomain) is een bedrijf met 55 melkkoeien, 120 hectare grond in gebruik waarvan een groot gedeelte akkerbouw, stieren voor het vlees en een bed en breakfast. De familie bestaat uit Rick en Yvonne en de 4 kinderen Nino, Yrsa, Lou en Fay. Yvonne en Rick lieten me gisteren donderdag 10 September een fotoboek met de blog van de vorige stagiaire's zien en zelf vond ik het ook een leuk idee om zo de mensen op de hoogte te houden van wat ik hier meemaak;)

Maandag 7 September:
Nadat ik goed aan was gekomen op de boerderij en kennis heb gemaakt met het gezin heeft Yvonne mijn slaapplek en bedrijf laten zien voor de komende 8 weken.
Verders heb ik die dag niet veel gedaan.

Dinsdag 8 September:
S'ochtends heb ik eerst geholpen met melken en de andere werkzaamheden rond het melken. Na het melken hebben we ontbeten. Na het ontbijt ben ik samen met de Franse stagiaire naar een Franse boerderij gegaan waar beton werd gestort voor de kuilplaat. Wel lastig dat communiceren met handen en voeten omdat ik nooit Franse les heb gehad op school. Na een paar uur helpen met beton storten zijn de stagiaire, ik en de medewerkers/hulp op dat bedrijf naar het huis van de boer gegaan om daar te gaan eten. Dat was al een hele belevenis want we zaten 2 uur aan tafel en ze bleven maar met eten komen. Aan het eind van de pauze dacht ik dat ik bijna uit mekaar zou spatten van het eten. Na het eten zijn de Franse stagiaire en ik weer terug gegaan naar het bedrijf waar we de rest van de dag klusjes hebben gedaan en avonds hebben geholpen met melken.

Nou dit was dus dag 1 en 2. Het is nu al kwart over 11 savonds dus komende dagen zal ik een blog maken van de rest van de dagen en vandaag;) Ik heb het hier erg naar mijn zin en het zijn super vriendelijke mensen. Nu eerst maar eens slapen.

Recente Reisverslagen:

27 Oktober 2015

Vrijdag 23 Oktober tm Dinsdag 27 Oktober

22 Oktober 2015

Zaterdag 17 tm Donderdag 22 Oktober.

21 Oktober 2015

maandag 12 Oktober tm Vrijdag 16 Oktober

17 Oktober 2015

weekend 10 en 11 Oktober

13 Oktober 2015

maandag 5 oktober tm 9

Actief sinds 06 Aug. 2013
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 11160

Voorgaande reizen:

31 Juli 2016 - 15 Oktober 2016

NieuwZeeland

07 September 2015 - 31 December 2013

stage frankrijk bij de familie Van Den Oord

Landen bezocht: