De heenreis en 1e week in Nieuw-Zeeland. - Reisverslag uit Morrinsville, Nieuw Zeeland van emielkoskamp - WaarBenJij.nu De heenreis en 1e week in Nieuw-Zeeland. - Reisverslag uit Morrinsville, Nieuw Zeeland van emielkoskamp - WaarBenJij.nu

De heenreis en 1e week in Nieuw-Zeeland.

Blijf op de hoogte en volg

07 Augustus 2016 | Nieuw Zeeland, Morrinsville

Gisteren (zaterdag) alweer 1 week in Nieuw-Zeeland. Ik hou deze blog bij om jullie op de hoogte te houden over wat ik hier zo al uitspook en beleef, en natuurlijk omdat ik het later terug kan lezen ;p.

Donderdag 28 Juli was de dag dat we op het vliegtuig stapte. Om 8 uur zijn we weggereden en om kwart over 10 stonden we bij de plek waar we de koffers af konden geven. Na een kwartiertje waren Derk en Max ook gearriveerd. Nadat we de bagage hebben afgegeven zijn we weer terug gegaan om met ze allen koffie te gaan drinken, ons vliegtuig zou om half 2 vertrekken dus we waren ruim optijd. Toen moest iedereen uiteindelijk toch afscheid nemen.

Na alle poortjes en controles gehad te hebben moesten we een uur wachten voordat we het vliegtuig in konden. We zijn via China (de stad Guangzhou) naar Nieuw-Zeeland gevlogen. De vlucht naar China en van China naar Nieuw-Zeeland duurde beide ruim 11 uur de met een tussenstop van ruim 7 uur in China. We Zijn op Zaterdag om half 6 in de ochtend geland in Auckland/ Nieuw-Zeeland. De mede eigenaar Barry heeft mij opgehaald. Max en Derk Zijn op het vliegveld gebleven omdat ze een binnenlandse vlucht moesten nemen. Nadat ik samen met Barry wat heb gegeten op het vliegveld zijn we richting Morrinsville gegaan, het plaatsje waar het melkveebedrijf vlakbij ligt. Emma en Hayden hadden het melken net af toen ik arriveerde. Emma en Hayden hebben 3 kinderen (2 jonges en 1 meisje) Joshua (13) Lucas (10) en Addison (3). Emma en Hayden zijn sharemilkers, dat betekent dat ze de eigenaar van de koeien en machines zijn en Barry de eigenaar van de grond en gebouwen. Hier wordt in Nieuw-Zeeland veel gebruik van gemaakt door melkveehouders die een stapje terug doen. Op deze manier krijgen de mensen die een melkveebedrijf willen beginnen of willen groeien een kans. Een uur na aankomst ben ik samen met Emma en Addison gaan kijken bij de rugby training van Joshua en Lucas. Ik voelde me nog niet moe ondanks ik in het vliegtuig amper geslapen had. Smiddag’s ben ik toch maar in bed gekropen voor 5 uur slaap want s’avonds ben ik met de familie en de ouders van hayden en de vader van Emma uit eten geweest. Toen we terug waren heb ik wat foto’s laten zien van Nederland en de boerderij van mijn ouders wat ze ook wel erg interessant vonden omdat (zoals ze zeiden) alles zo schoon is/verhard en we met een melkrobot melken wat ze hier amper kennen. Zondag had ik vrij om bij te komen van mijn jetlag waar ik amper last van had maar had wel goed bij geslapen.

Maandag was mijn eerste werkdag op het bedrijf. De wekker ging om kwart voor 5 en om kwart over 5 zijn Emma en ik begonnen met de kalveren te voeren terwijl Hayden de koeien aan het halen was.
Er wordt hier gemolken met een 23 stands swingover melkstal. Het is op dit moment winter en erg nat in de wei. er wordt hier 2 keer daags gemolken, ze hebben geen Nieuw-Zeelandse medewerkers in dienst.

De helft van de veestapel +- 140 koeien was afgekalfd (Holstein kalveren). De meeste kalveren die afgelopen week en aankomende weken geboren worden komen van koeien die gedekt zijn door de Hereford stieren (vleestieren). Maandag en Dinsdag waren er maar 3 kalveren geboren wat erg weinig is voor deze tijd van het jaar en dat terwijl vlak voordat ik kwam er op 1 dag 20 kalveren geboren waren. Omdat het zoveel regende werd alleen het nodige werk gedaan, er wordt ook zo min mogelijk in de wei gereden omdat het gewoon te nat is. De droge koeien (hoog zwangere koeien) 140 dieren lopen apart en krijgen extra hooi en mineralen zoals magnesium en calcium om zo problemen te voorkomen rond het afkalven en in de droogstand. De mineralen worden met een soort kunstmeststrooiertje achter de quad verdeeld over het perceel. Ze hebben in totaal 95 hectare grasland in gebruik wat allemaal rond het bedrijf ligt. Omdat het zo heuvelachtig is is het niet makkelijk om schade aan het grasland door vertrapping door de koeien te voorkomen. De koeien krijgen ook extra kuilgras en mais bijgevoerd aan de rand van het perceel.

Woensdag waren er toch wel 6 kalveren geboren. Wat de laatste dagen ongeveer het aantal is dat geboren word op een dag. Afgelopen Donderdag hebben ze mij meegenomen naar vrienden van Emma en Hayden ongeveer een half uur rijden(zoals Emma zei de man is Hayden’s girlsfriend omdat hayden er regelmatig mee belt). Vrijdag avond kwamen ze eten, erg gezellige mensen. Zelf ben ik niet lang opgebleven omdat ik wat hoofdpijn had en erg moe was. Zaterdag mocht ik sochtends wat bijslapen en heb ik later in de ochtend geholpen met het halen van kalveren en de koeien die uitgebroken waren en in een perceel liepen die niet voor hun bedoeld was en wat ze wel lekker frisgras vonden. Vandaag (hier zondag 8 Augustus) heb ik geholpen met melken en mineralen strooien, en hooi verdelen op het grasland.

Ik heb het hier super naar me zin het zijn erg aardige mensen.
zo nu zijn jullie weer op de hoogte

  • 08 Augustus 2016 - 10:14

    Lammy Van Herksen:

    Emile, ik wens je een geweldige tijd toe. Geniet er in ieder geval van. En dat lukt vast. Gr. Lammy.

  • 08 Augustus 2016 - 10:39

    Petra Lensink:

    Emiel, het is leuk en interessant om je verslag te lezen. Een fijne tijd gewenst vanuit Bredevoort. Groeten van de Lesten Stuuver. Petra.

  • 08 Augustus 2016 - 10:44

    Petra Lensink:

    Geweldige foto's. Er zijn vast een aantal jongens jaloers!

  • 08 Augustus 2016 - 17:53

    Riny Rutgers:

    Leuk om je ervaringen te lezen.Veel plezier Emiel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 06 Aug. 2013
Verslag gelezen: 762
Totaal aantal bezoekers 11215

Voorgaande reizen:

31 Juli 2016 - 15 Oktober 2016

NieuwZeeland

07 September 2015 - 31 December 2013

stage frankrijk bij de familie Van Den Oord

Landen bezocht: